Нов доклад, представен от шефа на екипа от международни разследващи специалисти Омер Кулич, разкрива нови детайли около самолетната катастрофа с президента на Македония Борис Трайковски.
Днес в Скопие Омер Кулич посочи 7 конкретни действия на летците по време на самия полет и 5 грешки от систематичен характер, допуснати от компетентните органи в Македония и Босна Херцеговина като причина за тежкия инцидент на 26.02.2004 година близо до босненския град Мостар, когато освен президентът на Македония загинаха и спътниците му и членовете на бордния екипаж.
Фкусът пада предимно върху седемте последователни грешки на пилотите, пилотирали самолета. Те предприели излитане от Скопие, без да се информират за метеорологичните условия в град Мостар. От това следва и неправлината им подготовка за презимяване на машината, пренебрегнали са подаваната информация от кулата на летището за ниска облачност, продължили са подстъпа при загубата на навигация, снижили са самолета прекалено рано и са изключили автопилота. Отделно от това капитанът не се е съобразил с минималната височина по предписание, вероятно тъй като не е имал необходимата подготовка, допълва Кулич.
Македонският член в международния разследващ екип Сотир Костов, изрази искреното си задоволство относно начина, по който е подготвен изнесеният доклад по отношение на част "Авиация". Костов отправи забележки към доклада относно въведената информация за процедурата за кацане на пистата в Мостар в посочения ден, липсата на допълнителни данни за самата системата и дали аерогарата е функционирала правилно.
Ясно е, че процедурата, използвана в злополучния ден не е покривала правилата на Световната организация за гражданска авиация, а са следвани стандартите на Алианса. Фактите сочат и, че диспечерите не са имали необходимия лиценз за работа на аеропорта в Мостар.
Пълният доклад ще се публикува за масовата аудитория, след като бъде представен от Омер Кулич на официален брифинг и в Босна и Херцеговина.
Коментари