Откриха още 7 тела на пасажери от фаталния полет QZ 8501 на малайзийския low cost авиопревозвач "ЕърЕйша".
До този момент намерените жертви в ледените води на Яванско море станаха 16. 2 от последно откритите тела вече са превозени за идентификация на остров Борнео.
Лошото време е причината останалите пет да останат на един от спасителните кораби и да бъдат транспортирани на сушата на по-късен етап.
Междувременно излязоха нови версии за инцидента от последната неделя на 2014 г. Тогава Боинг А320-200 на AirAsia със 162 души на борда мистериозно изчезна от локаторите на наземня контрол малко повече от 40 мин. след излитането си от летището в индонезийския град Сурабая за Сингапур.
Все още черните кутии на злополучния летателен апарат не са открити, но експерти по авиацията излязоха с ново предположение като причина за катастрофата. Според чест от авиоспециалистите капитанът на пътническия лайнер вероятно се е опитал да кацне аварийно в Яванско море. Това не се е получило и самолетът се е потопил в бурните води на водния басейн, вероятно подпомогнат и от високите вълни.
Полет QZ 8501 изчезна от очите на смаяните диспечери на 28 декември без какъвто и да е сигнал, който би трябвало да се излъчи при потъване или разбиване на летателен апарат.
Това води експертите до хипотезата, че пилотът Ириянто - опитен летец от ВВС - е опитал да приземи машината аварийно върху водната повърхност. Само по този начин специалистите си обясняват липсата на силен удар, който е трябвало да задейства аварийния транспондер, който да установи къде се намира самолетът.
През последните няколко години имаше индикации, че авиационната безопасност в Индонезия е на път да се подобри. Въпреки тези надежди, случаят с фаталния полет QZ 8501 на нискотарифния въздушен оператор AirAsia в Яванско море засили отново притесненията, че азиатската държава не успява да се справи с предизвикателствата и все по-голямата популярност на самолетните превози и то в нискобюджетния сектор.
Още през май инспектори по авиационна безопасност от ООН пристигнаха в Джакарта за оценка на въздушния сектор на страната. Одиторите са стигнали до неприятен извод, будещ безпокойство.
Според тях Индонезия се намира на доста под средното световно равнище в абсолютно всяка категория на въздушния трафик. Експертите са отбелязали още през пролетта на 2014 г. едва 61-но на сто летателна годност.
Експертизата на авиоспециалистите, цитирана от "The New York Times" подчертава фактите, че Индонезия има непрекъснат проблем с въздухоплавателната безопасност и че страната стои по този показател на доста по-ниско ниво от съседни бедни страни като Мианмар и Лаос, например.
Коментари