Първият полет на самолет Boeing с новото самолетно гориво "зелен дизел" вече е част от авиоисторията. Самолетът ecoDemonstrator 787 направи успешен въздушен експеримент с гориво от животински мазнини и растителни масла. Летателният апарат извърши дебютния си полет в съотношение 15% отпаден еко продукт към 85% самолетно гориво.
Въодушевена от успеха, Джули Фелгар, която отговаря за екологичните стратегии на Боинг заяви, че компанията ще предостави съвсем скоро данните от няколко полета, осъществени с подобен горивен микс. Желанието е не само да започне масовата употреба на т.нар. "зелен дизел" за целите на авиацията. Идеята е още по-мащабна - да се подпомогнат усилията за опазване на околната среда.
Новият отпаден еко продукт, с който летят самолетите е състав от растителни масла, стара мазнина от готвене и отпадъчни животински мазнини. Боинг вече установи, че този тип екологично гориво има сходен състав с HEFA /хидропреработени естери и мастни киселини/ - биогоривото, одобрено за употреба в авиацията още през 2011 г. Самолетният "зелен дизел" е с различен химически състав от биодизела, който се използва за леките коли.
Т.нар "зелен дизел" редуцира емисиите въглероден диоксид /CO2/ с до 90 на сто, сравнено с традиционния керосин. Очакванията са, че новия тип самолетно гориво може да обеме едно на сто от консумацията в света и то при производствен обем от 800 000 000 галона годишно в САЩ, Азия и Европа. Еко горивото струва три долара за галон в САЩ.
Капитан Майк Карикър, който е ръководител при разработването на новите проекти на Boeing и главен пилот при изпитанията на новия EcoDemonstrator 787, твърди, че самолетът е извършил успешно полета със зелената дизелова смес, така както лети с конвенционално гориво.
Коментари