Airbus A380 навърши 10 години

1428
26.04.2015

10 години, след като първият прототип на A380 извърши своя първи полет от Тулуза на 27 април 2005 г., гигантът на Еърбъс се превърна в самолет, обичан от пътниците и недолюбван от авиокомпаниите.

Emirates имат 59 машини Еърбъс A380 в експлоатация към днешна дата и се очаква да увеличат парка си с още 81 самолета. Авиокомпанията ще добави още 100 броя от модела, като се предвижда около 140 от всички притежавани от тях Airbus А380 да бъдат с подсилени крила и корпуси. В тези цифри влизат и нови самолети A380, част от които ще заменят някои от старите, но повечето ще бъдат част от бъдещата експанзия на въздушния превозвач.

Според президента и главен изпълнителен директор на Emirates Тим Кларк, в момента, в който в Дубай се отварят нови коридори, те веднага ще запълнят новооткритата възможност.

Което изглежда е и една от причините, поради които големите американски и европейски авиокомпании са толкова разгневени от успеха на Emirates, че се надяват превозвачът да бъде повлечен надолу от санкции, дори това да наложи споразуменията за свободна търговия да бъдат нарушени.

Еърбъс A380 навършва 10 години

А много по-лесно би било за останалите авиокомпании American, Delta и United да разрешат проблема по по-прост и по-умен начин, като също купят за пътническите си флотилии самолети A380, вместо да роптаят срещу Emirates, нещо което ги лишава от всички тези бивши клиенти, които вече предпочитат да летят на борда на "нежния гигант".

Това в голяма степен показва преимуществата на Еърбъс A380 пред полетите с подобните Боинг 777 или Еърбъс A330.

На австралийския пазар Emirates успяват да съберат с около 100-200 долара повече на седалка на A380 в сравнение с финансовия резултат, който постигат в своите задушни лайнери Боинг 777. Стотината долара в повече на седалка в самолет с капацитет между 489 и 615 пътнически места в Emirates, очертава тенденцията на по-широките и икономични за компанията места, които носят завидни бонуси на авиопревозвача.

Еърбъс A380 навършва 10 години

Единственият друг самолет, който се появява, за да допринесе за налагането на тенденцията, диктувана от Еърбъс А380, но в областта на полетите на къси разстояния и с по-малък пътнически капацитет, са джетовете Embraer. Изглежда никой не знае как да прави пари от Е-джетовете, но пътниците ги обичат много, затова може би цифрите трябва да бъдат изчислявани на различна основа, като например това какво би се случило, ако тези клиенти се пренасочат към самолети с по-малка пътническа вместимост, притежание на конкурентна авиокомпания.

Предпочитаният от пътниците самолет, заради който са готови дори да променят датата и часа си на летене, и дори това да им струва и по-скъпо, е всъщност причината, поради която много от самолетните превозвачи недоволстват, докато очертаващата се тенденция ги повлича надолу.

А380 е не просто тих и спокоен за пътуване, оборудван не само с достатъчно големи тоалетни, но и с широки врати, широки коридори и широки седалки.

Но нека оставим настрани широките седалки, понеже изглежда, че в близко бъдеще А380 е на път да приеме концепцията на гъсто разположените седалки (планират да поставят по 11 на ред), нещо което напълно е унищожило Boeing 787 Dreamliner в опита му да превозва повече пътници в икономичната класа, опит наречен с оптимистичното име Самолетът-мечта (Dreamliner).

От Airbus и Boeing изглеждат малко притеснени от новата концепция на "ефективните" самолетни конфигурации, а именно да бъдат натъпкани колкото се може повече пътници на борда, докато хората не започнат да крещят от болка.

Еърбъс A380 навършва 10 години

От Airbus нямат голямо желание да преминат директно към новия двигател и версията на крилото на A380 за 2020 година, без първо да направят постепенни подобрения на сегашния модел, който беше променен в края на 2013 г. с цел по-икономични полети, с което спечели и повече поръчки. Нарастването на търсенето обаче, не изглежда да бъде на страната на А380.

Перспективата за подобрения в системите за контрол на въздушното движение и летищата да бъдат в крак с нарастващото търсене на полети, без расте средният размер на всеки полет, е нулева. Между супер центровете и големите градове се увеличава делът на полетите, които предлагат над 500 места в мулти-клас конфигурациите, което означава скорошно наличие на много повече огромни самолети. Към момента има един-единствен толкова голям самолет с необходимия капацитет и това е именно Еърбъс A380.

Всеки A380, който лети днес, има така инженерно проектиран корпус от гледна точка на балансирано пространство, че може да събере повече гориво или да бъдат добавяни повече корпусни рамки. През започващото второ десетилетие на сагата А380 Еърбъс вероятно ще покажат на всички това, за което всъщност самолетът е бил проектиран от самото начало. Всички се надяваме, че от компанията ще продължават да поддържат цивилизованите стандарти за разположение на седалките.

Коментирайте

Вижте още

news_pict_20170310142644000000.jpg
Wizz Air с нов полет от София до Братислава. Евтини билети от 2,99 евро до много дестинацииповече
news_pict_20170222144450000000.jpg
Ryanair с промоция на билети за април и майповече
news_pict_20170216143102000000.jpg
Стари самолети в музей на открито край Бургасповече

Коментари

0

Търси самолетни билети

Брой пътници според възрастта (макс. 9 души)
18+ г
12-18
2-12г
0-2г
Самолетни билети Палма де Майорка - София
209 EUR