Коктейлът "Блъди Мери" е по-вкусен по време на полет! Защо?

1024
25.05.2015

Има ли някой, който да не се е оплаквал от храната в самолетите? Блюдата, които се предлагат на пътниците по време на полет, често са толкова скучни и бедни, че дори са обидни за пътниците.

Кое предпочитате: лепкаво пиле или преварена паста? Ако предлаганите менюта в пластмасови съдове за хранене, трудни за чупене, не разкъсваха монотонността на пътуването, и полетите бяха по-кратки, повечето пасажери с удоволствие биха отговорили: „Не, благодаря!” Освен, може би, ако менюто не включва домати. Повече за това - малко по-надолу в статията.

Предлагането на храна при пътуване със самолет има по-дълбока история. Има обаче причина всеки продукт, включен в бордовото меню, от джинджифилова бира до руло за вечеря, да бъде избран да е там. По всеки един от тези продукти можем да правим изводи за историята на полетите и човешкия вкус.

Но да погледнем първите дни от авиацията. В зората на търговските пътувания, полетите били бавни, а разстоянията - дълги. Храната била единственото забавление, с което са разполагали високо в небето. С цел подобряване на стопанската дейност на търговските въздушни пътувания, авиокомпаниите се ориентирали да направят услугата луксозна, като това включвало освен добре облечени пилоти и усмихнати стюардеси, също така блюда с омари, първокласни ребърца и най-добрите вина.

50 до 60 пътници на борда на самолета били напълно достатъчно, за да може авиокомпаниите да предложат луксозно обслужване. Но с времето всяка иновация в полетите ставала за сметка на храната. Икономичната класа, създадена през 50-те години, означавала натъпкване на повече хора на по-малко място, което в крайна сметка се отразило върху храната, която вече трябвало да стига за повече пътници. Петзвездната храна вече нямало как да бъде предлагана. Авиокомпаниите трябвало да се откажат от наетите на борда готвачи и да възложат на външни фирми да доставят храната на по-ниска цена, което се отразило и на крайните финансови резултати.

Херметизацията на самолета заглушава вкусовите възприятия. Според изследванията, шум като рева на реактивния двигател, прави нещата да се усещат по-малко сладки.

Но имало нови изисквания към предварително приготвените храни: те трябвало да бъдат удобни за бързо сервиране, в големи количества, лесно охладени или замразени, лесни за претопляне, приспособими към много диети и в същото време приемливи и за вкусовите рецептори. Хората летят заради самия полет, не заради храната, така че защо да се хабят непропорционални усилия и финансови средства за гурме ястия? Ето защо предлаганата храна в самолетните стандарти се различават от това, което бихте могли да очаквате в нормален ресторант.

Всъщност херметизацията на самолета заглушава вкусовите възприятия. Според изследванията, шум като рева на реактивния двигател, прави нещата да се усещат по-малко сладки. При полет на височина от 35 000 фута, когато кабината е под налягане, от ниската влажност на въздуха може да повлияе на органа на обонянието Ви, което да доведе и до загуба на вкуса. Ако някога сте се чудили защо парчетата месо плуват в лигав сос, то това е начинът да се реши проблемът с влагата. Дори едно нормално ястие с вкусни пилешки гърди, ако е приготвено на борда, в рамките на минута или две, ще има вкус и вид на дървени стърготини.

При полет на височина от 35 000 фута, когато кабината е под налягане, от ниската влажност на въздуха може да повлияе на органа на обонянието Ви, което да доведе и до загуба на вкуса.

Има обаче една странна аномалия в пиенето на доматен сок на борда на самолет. Екип от британски изследователи споделя, че туристите, които поръчат Блъди Мери, след като знакът на предпазния колан е изключен, са стигнали интуитивно до извода, до който учените достигат едва сега бавно и емпирично.

За разлика от нормалните вкусови усещания - сладко, солено, кисело и горчиво, има и пети вкус „умами”(вкус, който се предизвиква от глутаминовата киселина). Та този "умами" вкус сякаш е имунизиран срещу всички пречещи на вкусовите възприятия фактори. Дори на фона на силния шум и ниското налягане, езикът все още ще може да се наслаждава на пикантни аромати в храни като домати, моркови, гъби и картофи или т.нар. "умами" храни. Германската авиокомпания Lufthansa провела собствено проучване миналата година, след като забелязали, че пътниците предпочитат доматения сок и бирата. Докато киселият им вкус е притъпен, то пикантните им качества остават непроменени.

Германската авиокомпания Lufthansa провела собствено проучване миналата година, след като забелязали, че пътниците предпочитат доматения сок и бирата. Докато киселият им вкус е притъпен, то пикантните им качества остават непроменени.Основният въпрос обаче е, дали тези констатации ще променят нещо в предлаганите от авиокомпаниите полетни блюда? Напълно е възможно утрешните ястия да са пълни с „умами” продукти, т.е. най-вече с домати. Ако решението бъде взето, то ще бъде предизвикателство как тези храни ще бъдат съхранявани и сервирани свежи на далечните разстояния високо над Земята.

Коментирайте

Вижте още

news_pict_20170719164343000000.jpg
Ръчният багаж на Wizz Air - изцяло безплатен от края на октомври 2017повече
news_pict_20170622121658000000.jpg
Лятна промоция на Wizz Air за всички полети до Лондонповече
news_pict_20170310142644000000.jpg
Wizz Air с нов полет от София до Братислава. Евтини билети от 2,99 евро до много дестинацииповече

Коментари

0

Търси самолетни билети

Брой пътници според възрастта (макс. 9 души)
18+ г
12-18
2-12г
0-2г
Самолетни билети София - Мюнхен
114 EUR