Има ли вина Киев за трагедията с полет МH17?

543
27.12.2014

Водещи журналисти в авиационната тематика, както и специалисти по въздухоплаването са категорични, че трагедията със самолета на малайзийските авиолинии е било възможно да бъде избегната. 17 юли е нямало да се запише като един от най-черните дни в историята на пътническата авиация, ако Киев е бил затворил навреме своето въздушно пространство.

Без резултат остава всеки опит да се обсъди с официален Киев вината за въздушния инцидент с боинга на Малейжа Еърлайнс. Секцията, която контролира самолетните полети прехвърля всички опити за повече информация по темата към правителството на страната. От там пък отказват изявления, а от прессекретариата на държавния глава игнорират каквото и да е запитване във връзка с катастрофата на полет MH17.

Един еднствен човек се осмелява да говори оскъдно по въпроса. Това е бившият шеф на РВД в Харков Володимир Хрихорецки. В интервю за Дойче Веле Хрихорецки твърди, че Центърът за контрол на полетите няма вина за фаталния инцидент с боинга на Малейжа Еърлайнс. По думите му управата в Киев трудно би могла да разбере, че бунтовниците се снабдяват с оръжия, с които могат да свалят самолети на подобна височина.

Според адвокат Елмар Гимула трагедията е станала възможна, защото Киев не е затворил въздушното си пространство на равнищата, на които летят пътнически лайнери.Въпреки това обвиненията срещу Киев стават все по-тежки. Експертът по въздушното право от Берлин Елмар Гимула е адвокат на три семейства от Германия, останали без близките си след катастрофата в Източна Украйна. Фамилиите искат да съдят Киев в Страсбург. В Европейския съд за правата на човека ще бъдат предявени претенции за 1 млн. долара обезщетение за всяка от жертвите.

В края на 20 век адвокат Гимула е съветвал правителството на Русия по казусите, свързани с въздушното право. Според адвокат Елмар Гимула трагедията е станала възможна, защото Киев не е затворил въздушното си пространство на равнищата, на които летят пътнически лайнери. Това е записано в оплакването, предявено от защитника.

За адвокат Гимула основната причина за това е, че Украйна не е имала желание да загуби милиони от таксите за прелитане над нейна територия. По думите на Гимула до половин година съдът по правата на човека ще излезе със становище дали казусът е от неговата компетенция. Има вероятност съдът в Страсбург да отхвърли случая, тъй като според предписанията жалбата е трябвало първо да бъде подадена пред съдебен състав в съответната държава.

Часове след катастрофата един въпрос буди интерес в авиосредите - защо пътнически лайнер е летял над размирен район? Отговорът не закъсня - това било нормална световна практика. Случвало се е самолети от пътническата авиация да прелитат над райони, като Афганистан и Ирак по време на война. Световните въздухоплавателни организации не поемат каквато и да е отговорност за подобни опасни полети с оправданието, че всяка страна сама за себе си решава дали да затваря въздушните коридори над територията си по време на събития като война, например. Това потвърди Евроконтрол. Въпреки че Европейската организация за безопасност на полетите (Евроконтрол) и други служби препоръчваха на авиокомпаниите да не минават през въздушната територия на полуостров Крим, след анексирането му, както и да се спрат полетите над Източна Украйна, заради военния конфликт там, част от въздушните оператори не послушаха предупреждението и не отклоняваха самолетите си, за да спестят пари и време.

След случая с Ан-26 Киев отмени забраната за полети, като вдигнаха равнището на летене до 9 750 м.Германският адвокат Елмар Гимула, както и редица експерти твърдят, че подобен инцидент със самолет преди фаталния случай от 17 юли, е трябвало да алармира Киев, че е било наложително да бъде затворено въздушното пространство в района на Източна Украйна. Точно 3 дни преди въздушния инцидент с малайзийския Боинг над град Луганск е бил свален от височина 6,5 км самолет Ан-26. Експерт от института за изследване на мира в Стокхолм е категоричен, че отстрелването на летателния апарат е било възможно единствено с тежки противовъздушни ракетни установки. Пред западни медии специалистът припомня, че сепаратистите и по-рано са сваляли ниско летящи военни самолети и то с  преносими ракети от типа "земя-въздух".

Самият инцидент с фаталния Ан-26 е станал в близост до руската граница. Ето защо кабинетът в Киев в началото заподозря Кремъл за случая, а едва на по-късен етап – сепаратистите. Бившият военен министър на Украйна Валерий Хелетей още тогава информира държавния глава, че транспортната летателна машина е била подложена на обстрел с доста по-мощно оръжие и то по всяка вероятност от руска територия.

След случая с Ан-26 Киев отмени забраната за полети, като вдигнаха равнището на летене до 9 750 м.Веднага след случая с Ан-26 властите в бившата съветска република отмениха забраната за полети, въведена по-рано като вдигнаха равнището на летене с цели 1 825 метра до 9 750 м, което е съвсем близо до нивото на въздушните коридори, които се ползват от машините на гражданската авиация. Адвокат Гимула е повече от категоричен, че именно това е доказателството, че от официален Киев са знаели за опасността. Малайзийският Боинг 777 е свален от 10 060 м. Част от западните въздухоплавателни експерти, един от които е и австриецът проф. Зигмар Щадлмайер от университета в Линц, са на мнение, че затварянето на въздушното украинско пространство със сигурност е можело да предотврати авиоинцидента на полет MH17.

Има и специалисти по въздухоплаване, според които властите в Киев не са преценили правилно част от техническите параметри на катастрофата. Транспортните машини Ан-26 представляват витлови апарати, които летят доста бавно - с до 440 км/час, което ги прави изключително лесна мишена. Модерните лайнери използват значително по-високи въздушни коридори, летят и до два пъти по-бързо. Ето защо само за броени минути могат да преминат над района с бойни действия в Източна Украйна. Има и немалко улики, които показват, че малко преди авиоинцидента с полет MH17 на Malaysia Airlines официален Киев е знаел за новите оръжия на бунтовниците.

Киев е знаел, че в Украйна са внесени тежки оръжия за обстрел на самолети, сред които е комплексът “Бук”.В деня на тежката катастрофа Андрей Лисенко, който е говорител на украинския Съвет за сигурност заяви, че Киев има данни, че на територията на страната са внесени тежки оръжия за обстрел на самолети, които летят на доста голяма височина, сред които е комплексът “Бук”. Информацията на Лисенко е потвърдена и от други независими източници, сред които и кореспондентът на Асошиейтед Прес.

Какво излиза? Украйна е разполагала с няколко часа, за да може да предотврати авиоинцидента с малайзийския лайнер на 17 юли 2014 г. Трагедия не би имало, ако службите бяха преценили ситуацията бързо и адекватно.

Една от големите въздухоплавателни трагедии на всички времена беляза отиващата си 2014 г. Полет MH17 от Амстердам до Куала Лумпур падна в средата на юли в региона на Донецк. Никой от всички 298 души на борда не оцеля. Продължават обвиненията за вината и причините, довели до трагедията. Киев твърди, че сапаратистите в източната част на страната, както и самата Русия трябва да понесат отговорността за свалянето на машината.

В седмицата преди Коледа украинският държавен глава Петро Порошенко категорично заяви, че лайнерът е бил ударен от ракета, часто от противовъздушния комплекс “Бук-М”, дошъл в страната заедно с руския си екипаж. Кремъл и сепаратистите отричат обвиненията. Във временния доклад на Съвета по сигурността в Холандия се твърди, че МН-17 е бил “надупчен като решето” от много малки обекти.

Коментирайте

Вижте още

news_pict_20170719164343000000.jpg
Ръчният багаж на Wizz Air - изцяло безплатен от края на октомври 2017повече
news_pict_20170622121658000000.jpg
Лятна промоция на Wizz Air за всички полети до Лондонповече
news_pict_20170310142644000000.jpg
Wizz Air с нов полет от София до Братислава. Евтини билети от 2,99 евро до много дестинацииповече

Коментари

0

Търси самолетни билети

Брой пътници според възрастта (макс. 9 души)
18+ г
12-18
2-12г
0-2г
Самолетни билети София - Лука
38 EUR